Januari 2012

Nabeschouwing KVT A - KVT B

Frederik (Trainer A):
Dat we een moeilijke wedstrijd tegemoet gingen wisten we op voorhand. We hadden ook verwacht dat de B-ploeg verdedigend zou spelen. Met onze aanvallende opstelling hadden we gedacht om het verschil toch te kunnen maken in de eerste helft. Met twee afwezige uit de basis moesten we een beetje aanpassen. Ook het verdedigende spel van de B-ploeg zorgde ervoor dat de opening niet werd gevonden. De B-ploeg zette ons goed vast en onze snelheid van Julie werd door een dubbele dekking lam gelegd. Onze ploeg was niet creatief genoeg om de opening te zoeken. De ruimte lag op de linkerflank, maar deze werd niet of zelden gezocht. Er werd via de rechterkant gespeeld, die goed werd afgedekt door de B-ploeg. Wanneer de A-ploeg dan toch eens een opening vond dan was ofwel het schot te zwak, ofwel werd de tweede paal niet bezet. De 0-0 aan de rust was niet voorzien, maar dit was de verdienste van de B-ploeg.
De eerste helft hadden we het meeste balbezit en we wisten dat we met een paar verschuivingen in de opstelling, de B-ploeg zouden kunnen pijn doen. Er werd opgedragen om meer de ruimte te benutten en het baltempo hoger te leggen. Ook werden er drie spitsen centraal vooraan dicht bij elkaar gezet, zodat de inschuivende centrale verdediger niet meer de kans zou krijgen om haar positie te verlaten om dekking te geven in de rug van Julie. Julie werd terug naar de flank gezet zodat ze meer de ruimte zou kunnen benutten. Ik heb de opdracht gegeven dat ze moesten blijven voetballen en veel van flank moesten verwisselen zodat de ruimte en de kansen zouden komen. Ik was er dan ook van overtuigd dat we met dit spel de druk zouden kunnen hoog houden en dat we na een tijd wel loon naar werken zouden krijgen.
Het afgesproken spel werd de tweede helft heel goed gespeeld en de B-ploeg kwam er nog maar zelden uit. Eén keer werd het echter gevaarlijk door dom balverlies in de verdediging, maar de kans werd niet verzilverd. Na 65 minuten kregen we dan loon naar werken en kon Ine de bal aan de tweede paal binnen werken. 0-1 en op basis van het balbezit zeker een verdiende voorsprong. De B-ploeg was duidelijk aangeslagen, maar was niet meer bij machten om nog iets terug te doen. De A-ploeg bleef druk zetten en zoeken naar een tweede doelpunt. De B-ploeg kreeg nog wel een mooie kans met een vrije trap op de rand van de backlijn, maar het schot kon Jana niet verontrusten. Het was echter Annick die er op het einde van de wedstrijd met een mooie individuele actie de 0-2 op het bord zette.
Naar de wedstrijd gekeken is de A-ploeg verdiend gewonnen met 0-2. De B-ploeg heeft zich zeker en vast goed geweerd. Het was een moeilijke wedstrijd om en opening te vinden, maar de A-ploeg heeft deze wedstrijd heel volwassen gespeeld en vooral de tweede helft rustig afgewacht op de opening en het foutje in de verdediging van de B-ploeg.
Toch een pluim voor de B-ploeg die zeker een hele goede wedstrijd hebben gespeeld.

Voorbeschouwing: KV Turnhout A - KV Turnhout B

KVT-A tegen KVT-B, wat is uw gevoel hierbij:
Niels (trainer KVT-B): KVT-A voelt de druk om te winnen terwijl KVT-B vrij kan spelen. Sinds enige tijd is er een opsplitsing gemaakt tussen de spelers voor de A en de B-kern. KVT-B heeft de laatste maanden nog een aantal nieuwe dames mogen verwelkomen die zich onmiddelijk hebben kunnen bewijzen. De totale groep KVT-dames bevat nu ruim 30 speelsters, en dat dat maakt dat we nu ook met de KVT-B een duidelijk programma kunnen afwerken. We missen nog een doelverdedigster, maar dat belet ons niet om toch derde te staan in onze reeks. De B-kern heeft de laatste weken een sterke reeks neergezet. Tegen Zammel was wat minder, maar dat gebeurd elk seizoen wel eens een keer, maar tegen Gierle stonden ze er wel weer. Ze weren zich heel goed en na elke match kan ik zeggen dat ik fier ben op hun prestatie.

Waar liggen de kwaliteiten van KVT-B?
Niels: Verdedigend zijn we sterk, maar we hebben nog een probleem qua keeper. Die zou er volgend jaar zeker bij moeten komen. Maar de grootste kwaliteit van mijn speelsters is dat ze er steeds voor gaan. Ze knokken er steeds weer voor en er heerst een echte vreiendschap in de groep. We gaan 100% voor elkaar, elke match opnieuw en er is een reuze goede sfeer. De druk ligt niet bij ons maar bij KVT-A. Al worden we 2e in onze reeks, er kan maar 1 team overgaan.
Het is wel de bedoeling dat wij volgend seizoen promoveren. Hoewel we van de voorzitter de tijd krijgen gaan wij ervanuit dat de A-ploeg volgend jaar voor ons plaats maakt in derde provinciale.

Zijn jullie nog op zoek naar spelers voor volgend seizoen?
Niels: Er is al conact geweest met speelsters uit hogere afdelingen, maar wij blijven openstaan voor talentvolle dames. Zeker voor keepsters.

Een pronostiekje voor de match tegen KVT-A?
Voor morgen heb ik een stevigste opstelling op papier gezet. Ik ga uit van een vrij defensieve opstelling en reken op een gelijkspel: 0-0

KVT-A tegen KVT-B, wat is uw verwachting:
Frederik (trainer KVT-A): Ik moet eerst en vooral melden dat we morgen maar met 10 speelsters zullen zijn. We hebben 2 gekwetsten en ook een studente die niet mee kan spelen. Dat is een serieuze handicap. De gekwetste speelsters mogen van mij niet mee spelen omdat zij fit moeten zijn voor de wedtstrijd tegen Hoogstraten (over twee weken). Dat is een beslissende match voor het kampioenschap.

Pronostiekje?
Frederik: Ik geef nooit cijfers, maar ik kan wel zeggen dat we gaan winnen. We zullen de opstelling moeten aanpassen, maar we zullen wel voor een verrasing zorgen en KVT-B zal het moeilijk hebben om zich daaraan aan te passen.

Zal er offensief gespeeld worden?
Frederik: Wij gaan zowiezo offensief spelen. Offensier dan anders en de eerste helft zullen wij het verschil maken.

Hoe zie je de rest van het seizoen?
Frederik: We hebben tot nu toe nog geen enkele match verloren en dat willen we zo houden. Op 17 matchen scoorden we 231 keer en we willen op dat tempo doorgaan. Indien we 400 doelpunten scoren, heb ik iets speciaals beloofd aan de speelsters.
Behoudens een uitschuiver van Hoogstraten, zullen we waarschijnlijk pas de voorlaatste match zeker zijn van de titel. Dan speelt KVT-B tegen Hoogstraten. Indien KVT-B dan wint (en daar ben ik zeker van), zullen we pas zeker zijn.

En volgende seizoenen?
Frederik: We hebben onlangs nog twee matchen tegen Mol gespeeld en hebben beide matchen gewonnen (4-7 en 7-5). Daar speelden dames uit de nationale reeksen bij, dus ik schat ons momenteel zeker 1e provinciale waardig.
We hebben van de voorzitter de tijd gekregen om te groeien, maar toch zouden we ook volgend seizoen graag promoveren zodat ook KVT-B volgend jaar naar 3e kan stijgen. Zij horen daar zeker thuis, en KVT-A moet richting 1e provionciale kunnen doorgroeien.

Verslag Rupel Boom - KV Turnhout (met dank aan Bart Goris)

Het goede nieuws van deze week: de vernieuwde contracten van Gunther Loyens en Tom Proost. Doelman De Jonge kon vandaag niet aan treden, hij had verplichtingen met zijn school. De papieren van de nieuwe Braziliaanse doelman Dos Santos waren nog niet in orde, daardoor moest de 17 jarige Matz Breugelmans startten.

De eerste helft ging het spel open neer. De eerste minuut was er al meteen een gevaarlijke vrijschop van Jerry Poorters, Matz Breugelmans pakte goed.
Vierde minuut: doorbraak Ousmane Traore, zijn schot werd echter afgeblokt.
Weer een vrijschop voor Rupel Boom op de achtste minuut, ditmaal Tino Pellegriti aan het kanon, de defensie van KV Turnhout geeft geen krimp.
Een mooie aanval van KVT op de twaalfde minuut met een schot op de vuisten van doelman Ruben Smet, schutter van dienst was Mauricio Filho.
Op de negentiende minuut een vrijschop van Dino Peltjo, pal op de muur. Dino krijgt de bal terug en trapt hem voor doel. De kopbal van Traore wordt gepakt door Ruben Smet.
Op de drieentwintigste minuut een open doelkans voor Rupel Boom gemist door Jeroen Mertens, de voorbereidende actie en voorzet was van Serkan Kocaslan.
Laatste kans voor rust, in de vijfentwintigste minuut, via een doorbraak en schot van Jorne Segers.
Gele kaarten van de eerste helft: Dylan Carton, Dino Peltjo en voor de thuisploeg Cédric de Troetsel.

De tweede helft begint zonder Mauricio Filho, hij werd vervangen door Glenn Janssen.
Na drie minuten een gele kaart voor onze kapitein Gunther Loyens en een vrijschop tegen. Deze wordt getrapt door Jerry Poorters, Matz Breugelmans zweeft hem uit de bovenhoek.
Op de tweeënvijftigste minuut een rush en schot van Glenn Janssen.
Drie minuten later een solo van Jeroen Mertens en schot Jerry Poorters naast het KVT doel.
Rupel Boom begon goed aan de tweede helft want één minuut later centraal doorbraak Jeroen Mertens, maar Matz Breugelmans keert zijn schot.
Vervanging op de zestigste minuut Jorne Segers uit en Mantas Kuklys in.
De wedstrijd verwatert dan en het is wachten op een spannend slot;
In de tweeëntachtigste minuut nog wissel KVT: Dylan Carton uit en Manu Stes in.
Minuut later hoekschop voor de thuisploeg: kopbal Serkan Kocaslan en Manu Stes keert op de lijn.
Vierentachtigste minuut snelle actie Traore en schot naast.
Een opstootje twee minuten later met twee gele kaarten als gevolg voor Serkan Kocaslan en Niels Vets.
Nog een redding op de lijn van Manu Stes na een kopbal Bjorn Beyens op de achtentachtigste minuut.
In blessuretijd laten de doorgebroken Traore en Mantas de 0-1 nog liggen, Kuklys Mantas besluit in zijn vermoedelijk laatste optreden voor KV Turnhout zwak in de handen van Ruben Smet.

0-0 een mooi resultaat voor de jonge ploeg van Turnhout, 4 op 6 voor het team van trainer Daniel Simmes in 2012 . Op 1 puntje stranden van de tweede periodetitel , die verrassend naar Hoogstraten gaat (winst op Vbr.Geel Meerhout) en het thuisverlies van Dessel Sport tegen Kelmis.

TOESTAND MAGED SAMY NIET LEVENSGEVAARLIJK

Op terugweg van de wedstrijd Standard – Lierse heeft Maged Samy donderdagmorgen een zwaar ongeval voorgehad op de autoweg in Lille. Zijn 4x4 reed achteraan in op een rijdende vrachtwagen en schoof onder de vrachtwagen. De hulpdiensten hebben ruime tijd moeten werken om de auto van Maged onder de vrachtwagen vandaan te halen en Maged uit zijn netelige positie te bevrijden. Al die tijd is Maged bij bewustzijn gebleven.

Hij werd naar het St.-Elisabethziekenhuis te Turnhout gebracht.

Donderdagmorgen bleek dat er geen levensgevaar was. Uiteraard dienden tal van onderzoeken te gebeuren om de aard van de kwetsuren te bepalen.

KV Turnhout wenst Maged Samy langs deze weg een spoedig en volledig herstel toe.

Daniel Simmes over KV Turnhout - Zwarte Leeuw

Vandaag speelden er heel wat nieuwe, jonge spelers mee. Wat was uw indruk?
Die was positief. Zeker de eerste helft hebben ze dat heel goed gedaan. Qua organisatie was het in orde en hebben ze hoog druk gezet.
Jorne Segers was tactisch heel sterk en dat heb ik hem ook laten weten. Manu Stes was op het middenveld ook redelijk goed, vooral zijn balrecuperatie was goed. Hij houdt het simpel en rustig. Dat was positief.
De drie spelers van Lierse ken ik nog van vorig seizoen bij de beloften. Dat zijn jongens die gedreven zijn, met een positieve ingesteldheid en die nog ambitie hebben. Vandaag hebben zij voor mij bevestigd. Niels Vets was achterin heel goed. Het klikte meteen met Gunther. Dillen, voor de verdediging, deed het ook goed. Hij heeft de bal steeds gevraagd en driehoeken gemaakt. Zijn looplijnen waren goed. Prima. Arno hield op links back alles dicht. Er was langs daar geen doelgevaar. Ook prima.
Deze drie jongens hebben gisteren pas voor de eerste keer meegetraind, om al eens contact te hebben met de groep en dat liep heel goed.
Ik wou dat de spelers hoog druk gingen zetten, niet zomaar pressing, maar met systeem. We hadden hierover gepraat en dat hebben ze ook min of meer goed gedaan. Hier en daar moest ik nog wat bijsturen. Glenn en Jorne heb ik een paar keer bij mij geroepen om bij te sturen, maar ze hebben dat goed kunnen omzetten.

Denkt u dat deze groep sterk genoeg is voor de rest van de competitie?
De komende week zal heel belangrijk zijn. Dan komt een grotere delegatie van Wadi Degla. Ik heb de laatste dagen al veel contact gehad met een aantal mensen van Wadi Degla die al bij Lierse waren. Daar is heel veel mee gebeld en dat was toch vrij positief. Ze willen echt hulp bieden, maar het probleem is het budget, dat moet naar beneden.
Ook de voorzitter, mr. Hendrickx, is er dag en nacht mee bezig. We hebben alletwee goede contacten, maar het is niet gemakkelijk.
Als alle spelers die nu onder contract liggen zouden vertrekken dan hebben we ook sportief een zeer moeilijke situatie. Dino gaat testen in Bordeaux, Vlatko in Wenen, Mantas zou terug naar Litouwen gaan, Diakite is ook weg (te duur), Noël is ook al weg en Mauro gaat naar St. Niklaas. Zo hebben we bijna 50% van de ploeg die weg is. Dan begint alles weer opnieuw. Dan zitten we weer zoals in de zomer, zoals in de voorbereiding. Het verschil is dat we nu geen 6 weken hebben, maar een paar dagen, omdat we pas tegen volgende week definitief weten wie er zal vertrekken.

Als trainer begrijp ik dat er bespaard moet worden, maar er moet sportief nog een basis zijn. Als de spelers die ik al opgenoemd heb vertrekken, dan is dat al veel. Ik werk graag met de jeugd, maar ik wil een ploeg behouden die elke wedstrijd mee kan spelen en het niveau van 3e klasse aankan. Jeugd zomaar laten spelen en elke wedstrijd verliezen heeft geen zin. Er moet steeds een basis zijn en de mogelijkheid om te winnen. Voor mij is het dan ook belangrijk dat een aantal spelers, zoals Gunther, Sven en enkele anderen, kunnen blijven. Er blijft een sportieve ambitie.
We hebben ook afgesproken met het bestuur dat, als er teveel spelers vertrekken, we niet mee doen voor de periodetitel. We willen in eerste instantie de ploeg in derde klasse houden. Dat moet mogelijk zijn. We hebben nog een 12-tal punten nodig en dat moet lukken.

Vandaag hebben ik veel interessante dingen gezien, maar nu is het belangrijk dat we goed beginnen aan de competitie. Tegen Wijgmaal moeten we er staan en 3 punten pakken.

WEDSTRIJD KV TURNHOUT - ZWARTE LEEUW OP LEEMSHOEVE

Alle vriendschappelijke wedstrijden in de provincie Antwerpen voor dit weekend werden afgelast, behoudens deze die op kunstgras kunnen gespeeld worden. Daardoor dat aanvankelijk gedacht werd de geplande wedstrijd tegen Zwarte Leeuw niet te laten doorgaan om het veld op het Stadspark niet te verknoeien.

Op uitdrukkelijke vraag van trainer Daniel Simmes zal de wedstrijd wel gespeeld worden op het kunstgrasveld van de Leemshoeve en dit, zoals gepland om 20 uur.

KV Turnhout sloot een akkoord af met Lierse SK om enkele jongeren tijdelijk over te plaatsen naar Turnhout. Zo zullen de jongeren Vets, Carton en Andersen morgen debuteren in de ploeg.

Wedstrijd tegen Zwarte Leeuw afgelast

Door de algemene afgelasting van alle vriendschappelijke wedstrijden van de K.B.V.B. zal ook wedstrijd tegen Zwarte Leeuw niet doorgaan.

Copyright © 2012 - Koninklijke Voetbalvereniging Turnhout