Februari

Alan Ven: “We bevinden ons momenteel in een fase van de competitie waarin we het geluk niet mee hebben”

Alan Ven : “Vandaag ontbrak het ons aan geluk op enkele cruciale fases. In de eerste helft krijgt Da Silva een heel goede kans om te scoren en in de tweede helft treft de bal tot tweemaal toe het doelhout na pogingen van Ngon. Ook was er sprake van vermeend handsspel van een Oostendse verdediger, maar zelf stond ik niet goed geplaatst om te oordelen of het een strafschop was of niet. Het was een wedstrijd met twee gezichten: de eerste helft zat alles goed op slot en in de tweede helft kwam Oostende scherper voor de dag in hun zoektocht naar een doelpunt.

In tegenstelling tot de wedstrijd van woensdag in Tienen die echt barslecht was, geeft de wedstrijd van vandaag me wel wat hoop. We lieten bij momenten goed combinatievoetbal zien. Oostende, dat toch een pak hoger gerangschikt staat, gaf niet echt blijk van een klasseverschil.
Voor mezelf was het belangrijk om mezelf te bewijzen, aangezien het toch de eerste wedstrijd sinds lang was dat ik terug in de basis stond. Jammer dat het me vandaag niet gelukt is om te scoren. Ik ben blij dat we teruggekeerd zijn naar een systeem waarin Henny vanuit de linksmidden de bal voorwaarts richting aanval kan loodsen en zelf vanuit de tweede lijn pogingen op doel kan ondernemen.

Ik maak me momenteel nog niet echt zorgen. Er zijn nog veertien wedstrijden te spelen, dus alles kan nog veranderen. We bevinden ons momenteel in een fase van de competitie waarin we het geluk niet mee hebben. Tegen Eupen en vandaag tegen Oostende had er op zijn minst een puntje ingezeten. Het belangrijkste is dat we de wedstrijden tegen onze rechtstreekse concurrenten nu winnen. Hadden we die in de heenronde tot een goed einde gebracht, zou de rangschikking er nu heel anders uitzien. Winnen tegen Lierse en Bergen is op zich heel mooi, maar je springt er minder ver mee dan winst in het treffen met rechtstreekse concurrenten voor het behoud."

Interview: Wannes Heirman

Wim Horsten : “Oorzaak falen moet gezocht worden in gebrek aan mentaliteit en inzet”

Wim Horsten: "Ik had mijzelf eigenlijk verwacht aan een onmiddellijke busrit huiswaarts, toen ik gisteren voor de wedstrijd het veld van Tienen verkende. Tot ik de scheidsrechter zag die het veld op een kordate manier betrad en zeer resoluut besliste om de wedstrijd toch te laten doorgaan. Toch opmerkelijk, aangezien hij niet eens met de bal gerold had om te controleren of voetbal spelen wel mogelijk was.

In de eerste helft werd een Tienens doelpunt afgekeurd omwille van buitenspel. Voor de rest was de eerste helft gelijkopgaand. Tienen komt misschien iets te gemakkelijk op voorsprong. De speler (n.v.d.r., Belme) mag twee, drie man uitkappen en werkt op een zeer mooie manier af. Gelukkig trekken we dat dan nog snel recht via het doelpunt van Steven Vandenbergh. Tijdens de rust wordt Henny Noyen dan vervangen door Alan Ven. Henny zat op dat moment niet overdreven goed in de wedstrijd. Begrijpelijk omdat Henny natuurlijk ook geen speler is die maximaal rendement haalt in de positie waarin hij nu wat geforceerd wordt. In de spits zit er continu twee man in zijn rug, terwijl hij achter de spits meer ruimte krijgt om de doorbraak te forceren. In ieder geval had de wissel niet de gewenste uitwerking en slikken we dan op korte tijd twee doelpunten waarvan één penalty (n.v.d.r., Belme en Dufoor).

Ik krijg natuurlijk op een iets frequentere basis te maken met de trainer te maken dan de supporters, maar bij mij blijft de indruk toch positief. De manier van spelen is niet zoveel veranderd ten opzichte van het systeem Desaeyere. Beide trainers spelen eerder behoudend. Ik hoor de supporters roepen om aanvallend te spelen, maar de ploeg nu heeft ook niet echt de kwaliteiten om het spel op te dringen aan de tegenstander. De resterende wedstrijden in tweede klasse zullen we de supporters nog nodig hebben om samen dat gemeenschappelijke doel te bereiken: het behoud in tweede klasse. We moeten opletten dat de animositeit van gisteren zijn uitwerking niet heeft op de spelersgroep. Het falen van gisteren moet ook voor een groot stuk gezocht worden in het gebrek aan mentaliteit en inzet. Daarin was Tienen gisteren zeker de meerdere en dat heeft zich in de tweede helft vertaald in een verdiende overwinning voor Tienen. "

Gunther Loyens : “We kwamen op alle vlakken te kort”

Gunther Loyens: "Volgens mij mag de wedstrijd van gisteren nooit op gang gefloten worden. Was het een eerste klasse wedstrijd geweest, had de match volgens mij altijd afgelast geweest. De scheidsrechter had er een lange trip vanuit Doornik opzitten, dus ik vermoed dat we daar ergens de reden moeten zoeken waarom de wedstrijd toch doorging.

Gisteren kwamen we op alle vlakken te kort: een gebrek aan inzet en mentaliteit om de wedstrijd in ons voordeel om te buigen. Er was geen medische reden voor de wissel van Henny Noyen tijdens de rust. De trainer wou gewoon iets proberen om de ploeg beter te doen draaien. Ik heb daar eigenlijk niet veel op te zeggen, behalve dat iedereen weet dat Henny Noyen geen spits is. "

In de marge

Scheidsrechter Jeroen Sanders kwam van verre. De Nederlandse ref floot een goede partij.

Luc Beyens mag nog steeds niet op de bank. Ook in Tienen zal hij vanuit de tribune moeten volgen.

Roy Mauro stond bij zijn debuut al onmiddellijk aan de aftrap. De youngster deed het, gezien de staat van het veld, goed.

Het was koud in het Stadsparkstadion. Da Silva had er weinig last van en speelde met korte mouwen.

De ingevallen Ven was in de slotminuten nog zeer dicht bij de gelijkmaker. Petr redde knap.

Trainers aan het woord

Dany Ost: "Ik wilde absoluut spelen deze avond. We hebben een technische ploeg en op dergelijk veld hebben we dan voordeel.

Turnhout had in de eerste helft een goede kans om te scoren. Tja, wij scoren dan op een speciale manier via die owngoal. Voor de wedstrijd had ik mijn spelers nog gezegd dat het niet gemakkelijk zou zijn. Turnhout heeft immers al gewonnen van Lierse en Bergen. Turnhout is niet het zwakke broertje.

In de tweede helfrt hadden we zeer veel balbezit. Alleen de laatste minuten hadden we het nog moeilijk met al die lange ballen.

Het is belangrijk dat we op kop staan. Zelfs met een match meer gespeeld. Nu volgen voor ons drie uitmatchen en dan maar liefst zeven thuismatchen op rij! We gaan voor de titel maar ik vrees vooral Bergen. Zij hebben veel spelers met ervaring en dat zou wel eens de doorslag kunnen geven."

Luc Beyens: "Het is triest om te verliezen door een owngoal. Eupen is uiteraard een betere ploeg, zoniet de beste ploeg van tweede. Turnhout moet het hebben van mentaliteit en de boel gesloten houden. De spelers deden dat goed tot dan dat doelpunt valt. Ongelukkig, qua tijdstip en gezien de staat van het veld.

In de tweede helft konden we meer druk zetten maar dat heeft niet geresulteerd in open kansen. Maar ja, als het meezit dan pakken we alsnog een punt. De factor geluk liet ons in de steek. Er is geen man overboord. We moeten elke wedstrijd proberen om punten te pakken. Zowel tegen Eupen als tegen rechtstreekse concurrenten.

Ik heb 20 à 25 minuten voor tijd nog Ven op laten draven en later Rimkus. Dit resulteerde enkel in vrije trappen en hoekschoppen.

Mauro? Negentien jaar, een debuut op zo'n veld, dat is niet gemakkelijk. Ik vind dat hij het goed gedaan heeft."

Stan De Backker en Frank Van Dooren overleden

Oud-speler Stan De Backker (foto) is deze week overleden. De Backker is geboren op 19/02/1928 te Vosselaar en overleed op 09/02/2010 te Turnhout. Hij speelde vele seizoenen voor Antwerp en Olympic Charleroi. De Backker speelde met KFC Turnhout in eerste nationale tijdens het seizoen 1963-1964. Hij wordt begraven op woensdag 17/02/2010 om 11.00u. in de O.L.Vrouwkerk te Vosselaar.

Ook Frank Van Dooren stierf deze week. Frank doorliep alle jeugdreeksen van KFCT en was jarenlang een fervent supporter van blauw-wit. Hij is de vader van Nick die enkele jaren geleden nog derde doelman was bij KVT. Frank werd geboren op 15/08/1957 te Turnhout en overleed op 10/02/2010 in onze stad. De crematieplechtigheid vindt plaats op 16/02/2010 om 12.00u. in het crematorium van Turnhout.

De club biedt haar medeleven aan aan de beide families.

Henny Noyen: “Er had zeker meer ingezeten”

Henny Noyen: “Eupen slaagde er vandaag niet in om tijdens de wedstrijd te laten zien waarom ze op die eerste plaats in het klassement staan. Het smaakt dan ook zuur om hier met een eigen doelpunt de boot in te gaan. Ze hebben een tweetal goede kansen gehad. Wij komen er op het einde nog heel dichtbij met de kopbal van Alan Ven, maar helaas verhindert het been van de Eupense keeper (n.v.d.r., Petr) dat de bal in doel gaat. Ik vind het persoonlijk jammer voor Alan… het zou hem zeker deugd hebben gedaan om nog eens te scoren.

In het systeem van de nieuwe trainer speel ik helemaal van voor in de spits. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik op die positie speel. Persoonlijk speel ik liever op de linksmiddenpositie, maar ik doe mijn best om uit te voeren wat de trainer mij vraagt.
De wedstrijd tegen Tienen wordt heel belangrijk. Win je die, dan kan je een reuzepas voorwaarts zetten in het klassement. Evident wordt het niet, want voor hen staat er minstens evenveel op het spel. De slechte staat van de meeste Belgische voetbalvelden spelen momenteel een belangrijke rol in het verloop van alle wedstrijden. Vandaag verhindert een glad laagje ijssneeuw beide ploegen om hun normale spel te spelen. Hopelijk speelt het veld niet te veel in ons nadeel tegen Tienen.

Of ik gemerkt heb dat het een Nederlands scheidsrechterstrio was vandaag? Ja, bij die minuut stilte had ik dat al door (lacht). Dat kennen ze dus niet in Nederland. Verder merk je wel dat voor bepaalde zaken sneller wordt gefloten dan in België."

Kort nieuws
De Nederlandse scheidsrechter Jeroen Sanders heeft het veld van het Stadsparkstadion gecontroleerd en heeft het goedgekeurd. De wedstrijd KVT-Eupen gaat door!
KVT zoekt vrijwilligers die zaterdagmorgen om 10.00u. willen helpen om sneeuw te ruimen in het Stadsparkstadion. Gewoon aanmelden in het stadion. Als je gereedschap kan meebrengen: graag.
De wedstrijd KVT-Boussu Borinage zal gespeeld worden op woensdag 10 maart 2010 om 20.30u.

Kort nieuws
Er is nog steeds geen datum voor de stilgelegde wedstrijd tegen Boussu. KVT had die graag op 3 maart gespeeld maar kreeg een njet van de KBVB wegens een interland. Vermoedelijk wordt het nu 24/02 of 10/03. Er zal dus twee woensdagen op rij moeten gespeeld worden.
De inhaalwedstrijd op Tienen op 17 februari zal aanvangen om 20.30u.

Jan Boeckx: “Het besef groeit dat we in staat zijn om rond de middenmoot mee te draaien.”

Jan Boeckx: “Ik kan mij perfect voorstellen dat de supporters niet veel plezier beleefd hebben aan deze wedstrijd. Nochtans heeft het gisteren zeker niet aan onze inzet gelegen. In eerste instantie probeer je zoveel mogelijk voor een voetballende oplossing te kiezen, maar omdat het veld er zo slecht bij lag, moest het allemaal wel op een minder oogstrelende manier.

Tubeke mist een targetman als Jérémy Perbet. Zoveel is duidelijk na de wedstrijd van gisteren. De weinige kansen die ze wisten te creëren, konden onze doelman amper verontrusten. Ook tijdens de verloren wedstrijd uit de heenronde (n.v.d.r., 0-2) wisten ze weinig kansen te creëren. Het grote verschil was dat Perbet er toen nog wel bij was en op zijn eentje de wedstrijd in het voordeel van Tubeke deed kantelen.
Ze gaan een moeilijkere tweede seizoenshelft tegemoet. Onze nieuwe trainer heeft het spelsysteem niet echt veranderd. Hij heeft enkel de posities anders ingevuld. Voor mij is er dus eigenlijk weinig veranderd. Een punt halen op Tubeke is op zich geen slechte uitslag.

Nu we een half jaar in tweede nationale meedraaien, groeit het besef dat we in staat zijn om rond de middenmoot mee te draaien. Eigenlijk is het dan niet zo verbazend om te zien dat we nu minder snel tevreden zijn met een punt tegen Tubeke. Ik hoorde gisteren ook dat de supporters ‘voetbal wilden zien’. Ik denk dus dat ook de verwachtingen van de supporters tegenover de ploeg hoger worden. Ik vind dat terecht, zeker na de triestige verplaatsing van gisteren. Volgende week ontmoeten we Eupen. In de heenwedstrijd hadden we aanspraak kunnen maken op een gelijkspel. Ik acht ons dus zeker niet kansloos."

Copyright © 2004 - Koninklijke Voetbalvereniging Turnhout